TPMS står for Tire Pressure Monitoring System og er et overvåkningssystem for dekktrykk.
Hensikten er å øke trafikksikkerheten og redusere drivstofforbruk gjennom overvåking av lufttrykk. Personbiler produsert fra og med 01.11.14 er lovpålagt utstyrt med en form for TPMS. Enten om det er Direkte eller Indirekte TPMS. (det finnes noen få unntak!)
Bilen vil derfor ikke bli godkjent om det skulle være feil eller mangler ved systemet.
HVORDAN FUNGERER DET?
Det leveres Direkte TPMS og Indirekte TPMS.
Direkte TPMS har en sensor som sitter inne i hvert hjul. Sensoren måler kontinuerlig dekktrykk samt temperatur og sender dette trådløst til bilen. Bilen overvåker kontinuerlig denne informasjonen, og varsler fører ved avvik/feil på dekktrykket. Dette systemet oppdager trykktap raskt! Og dermed øker dette sikkerheten, ved å gi fører tidlig tegn på at noe er galt. Sensoren går på batteri som har begrenset levetid! Ved hjulskift, må TPMS-systemet
som oftest resettes!
Indirekte har ingen sensor inne i hjulet. Men bruker bilens ABS- system til å kalkulere omdreinings- hastigheten på hvert hjul. Dette gir igjen dekktrykkstap-varsel ved avvik. Dette systemet krever ingen fordyrende ledd ved kjøp av dekk/ felg. Men gir ikke like raskt tilbake- melding ved trykktap. Om det er indikasjon på hvilket hjul som har trykktap er forskjellig fra bil til bil. Ved hjulskift, må TPMS-systemet som oftest resettes!
HVA GJØR DEKKLÅVEN MED DETTE?
Vi har spesialisert oss på programmering, resetting og feilsøking av dagens TPMS systemer. Vi jobber hele tiden med å fornye vår kunnskap i tråd med utviklingen av nye bilmodeller. Vi kan programmere TPMS-sensorer til 98% av bilmodellene som er utstyrt med Direkte TPMS.
Alle våre kunder som bytter hjul/dekk/felger hos oss får hjelp med resetting av TPMS.